O Františkovi intelektuálovi

Autor: Denisa Vojtényiová | 8.6.2012 o 5:41 | (upravené 24.7.2012 o 0:19) Karma článku: 9,64 | Prečítané:  514x

Je niekoľko vecí, o ktorých musím v blízkej budúcnosti napísať: o bratislavských taxikároch, o našom estetickom vkuse, o nových mediálnych trendoch a o dvojmiliónových apartmánoch, ktoré sa predávajú v Londýne ako teplé rožky. Ale jeden človek má prednosť. František.

Generálneho riaditeľa TV JOJ, Františka Borovského, jedným očkom pozorujem od čias svojho prvého článku o nových Rybníčkových ľuďoch, ktorí prišli do Slovenskej televízie. Titulovanie Františka za mediálneho mága niektorými novinármi a médiami sa mi zdá rozkošné. Isteže, podarilo sa mu niečo, čo sa nepodarí hocikomu, ale nie ako „mediálnemu mágovi“. Skôr ako šikovnému plagiátorovi nemeckého televízneho trhu a ešte šikovnejšiemu biznismanovi, pre ktorého je divák len panák, nástroj na zadávanie reklamy a plnenie marketingových cieľov majiteľov spoločností. Momentálne J&T. Kupovanie overených zahraničných formátov fungujúcich na sentimentálne a postaršie slovenské publikum (Pošta pre Teba, STV), prípadne osvedčené formáty (Česko- Slovensko má talent, TV JOJ), nie je až také ťažké. Uznávam však, že iní slovenskí programoví riaditelia nedokázali ani to. Rovnako ako nemali takú televíznu intuíciu na skladbu programu. A hlavne odvahu a sebavedomie. Takže niečo na tom Františkovi asi bude. Ale... vzdelanie pravdepodobne nie. Prebrowsovala a prečítala som všetky online informácie a životopisy, ale Františkove vzdelanie je tabu. Podľa dostupných zdrojov sa Františkov život oficiálne začína na konci 90. rokov, keď nastúpil do spoločnosti Kábel Plus Východné Slovensko. Predtým akoby neexistoval...

Nevadí. Ešteže si ho viem živo predstaviť ako chlapca hltajúceho klasickú a populárno-náučnú literatúru, spoznávajúceho iné kultúry a krajiny, hľadiaceho na obraz v múzeu či navštevujúceho vedeckú výstavu.

Nevadí. Aspoň viac chápem výber niektorých jeho programov: od Mojsejovcov (áno, tá Nora Mojsejová, ktorú nám bratia Česi poslali hneď domov s chápavým úsmevom), cez Vyvolených, Farmu s Martinkou na Štedrý večer až po poslednú perlu TV JOJ s porno škandálom – Hotel Paradise.

Nevadí. Dôležitejšia pre nás je informácia, že Františka jednoducho „baví posunúť hranice a skúšať, čo ľudia budú ešte pozerať.“ http://podnikanie.etrend.sk/podnikanie-riadenie/nominacie-manazer-roka-2011-frantisek-borovsky.html Len nie som si úplne istá, či to „posúvanie“ ide podľa jeho predstáv. Nechce sa mi veriť, že by nás dobrovoľne ťahal do nie priveľmi sofistikovanej doby kamennej televíznej tvorby na Slovensku. Potom by sme mu museli zablahoželať, protože to sa nepodarilo v našej histórii žiadnej kapacite... ani za tvrdej normalizácie.

Nevadí. Konečne som tým pádom pochopila aj jeho recept na televízny úspech: „sex, nevera a vraždy“ a prečo slovenská mládež nevie vysloviť názov mesta Nice (teraz vážne, dopredu ľutujem všetky deti, ktorých rodičia nemajú financie alebo záujem podporovať ich štúdiá a cestovanie, a ktoré sú odkázané na „lóve“, mafiánov a iné prisprosté úkazy objavujúce sa so skalnou pravideľnosťou na TV JOJ).

Nesmieme však zabudnúť ani ďalšie Františkove  klady. Okrem toho, že je „mediálnym mágom“, je aj „mágom dobrých vzťahov“. Veľmi si napríklad vážim vzťah medzi Františkom a chlapcami z Medialne.sk. Frekvencia a hlavne obsah článkov svedčí o viac než vrúcnom priateľstve (viď archív článkov). František je jednoducho „najväčší televízny profesionál na Slovensku“. http://medialne.etrend.sk/televizia-clanky/head-hunting.html. František je jednoducho Boh. A podľa týždenníka Trend aj neskutočný sympaťák. Ale tak to má byť, veď nie je nič lepšie ako dobré medziľudské vzťahy...

Jednoducho opäť máme na Slovensku veľké šťastie, že Františka vôbec máme a hlavne, že ho bavia médiá. Je to roztomilý holohlavý beťár, ktorý sa s nami, divákmi, hrá ako s malým mačaťom (nedovolím si napísať pokusným králikom). Tu nás potiahne za fúzy, tu nás pohladká, aby nás v zápätí mohol poriadne kopnúť do hlavy alebo zobrať misku s mliekom. Inak si neviem vysvetliť milióny programových zmien, keď pozeráte, čo ste nechceli a čo nebolo avizované v televíznom programe, keď sa vám nikto za tieto zmeny ani náhodou neospravedlní a vy po čase pochopíte, že váš seriál sa už nikdy vysielať nebude, keď sa avizovaný film vysiela o 10 minút neskôr alebo keď je po piatich minútach prerušený reklamou. Jednoducho zábavná hra.

PS: Bolo by úžasné, keby František stál na čele obchodnej spoločnosti. V tom prípade by učňovka a narýchlo zbúchaný titul (ak je to pravda) neprekážal, práve naopak, bol by to človek „z praxe“ (napriek jeho otáznej zamestnaneckej lojalite). Je však tragédiou nás všetkých, keď stojí na čele televízie. Až ma mrazí pri jeho budúcich ambicióznych plánoch osloviť tretinu slovenského publika...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.

TV

Ministrov žiadajú, aby si už neuťahovali z Johnsona

Podporovateľ brexitu s tým nemá problém, podľa Theresy Mayovej je to nedôstojné.


Už ste čítali?