Ako si zvýšiť šance získania práce v zahraničí

Autor: Denisa Vojtényiová | 23.7.2012 o 22:22 | (upravené 23.7.2012 o 23:36) Karma článku: 7,21 | Prečítané:  617x

Najdôležitejšou profesionálnou sociálnou sieťou pre personálne agentúry v zahraničí je LinkedIn. Využíva ho okolo 150 miliónov užívateľov. Vyplýva to z prieskumu britskej spoločnosti Social Talent, ktorá zverejnila výsledky prieskumu medzi personálnymi agentúrami v anglicky hovoriacich krajinách. Až 99% opýtaných respondentov z Británie, Írska, USA, Kanady či Austrálie používa práve LinkedIn, 67% Twitter a 45% Facebook.

Napriek tomu, že som na začiatku považovala LinkedIn za ‘user unfriendly’, po roku používania som objavila aj jeho veľké výhody. Tie spočívajú najmä v tom, že je vstupnou bránou k novým pracovným príležitostiam, k zväčšeniu trhu pre váš výrobok/služby a zdrojom profesionálneho rastu či dôležitých kontaktov/informácií/nástrojov. Bohužiaľ, aj na vybudovanie slušného LinkedIn profilu potrebujete hlavne čas. Po absolvovaní niekoľkých seminárov a webinárov, prejdením viacerých webov a blogov, som zhrnula základné rady a skúsenosti.

10 spôsobov ako si zlepšiť LinkedIn profil:

#1. Vyplňte kompletne svoj profilový rámček (profile box)

Najdôležitejšia je hlavička. Mnohí z tých, ktorí na vašu stránku zablúdia si neprejdú celý profil, ale ostanú len pri hlavičke, preto si dajte na jej obsahu záležať. Najmä na výbere profesionálnej fotky (číslo 1) a obsahu tzv. headline (číslo 2). V prípade, že si hľadáte prácu, dajte to o sebe vedieť práve tu. V search enginoch sa totiž okrem vašej fotky ukáže aj obsah headlinu. (Napríklad: Som IT špecialista a hľadám si prácu v Singapure). Pod headlines pokračujte s jasným a stručným opisom vášho súčasného zamestnania (Current, číslo 3) a minimálne dvoma pozíciami z minulosti (Past, číslo 4). Nezabudnite vyplniť školy, ktoré ste navštevovali (môžu byť dôležitým zdrojom k mnohým kontaktom). Ak blogujete, nechajte atraktívny názov svojho blogu práve tu (vo websites, číslo 5). Ak ste aj na Twitteri, nechajte odkaz na ‘follow’ (všetko sa chápe ako vaša aktivita, číslo 6). Nezabudnite ani personalizovať svoju LinkedIn adresu (číslo 7), pretože ak prídete na pohovor so životopisom v ruke a váš potenciálny zamestnávateľ uvidí nezrozumiteľné čísla a písmenká, ani sa nebude unúvať otvoriť si váš online profil a pozrieť si napríklad odporúčania. Pretože čas sú peniaze.


#2. Vždy posielajte osobnú žiadosť o kontakt

Ak žiadate o spojenie s novým človekom (connect), vždy posielajte svoju žiadosť (request) s osobným odkazom, kto ste  a prečo by ste si daného človeka radi pridali medzi kontakty (napríklad: „Dnes som sa zúčastnil na vašej prednáške a chcel by som si vás pridať ko kontaktom). Snažte sa získať minimálne 50 kontaktov a viac... Priemerný užívateľ LinkedInu má väčšinou okolo 200 kontaktov. Jednou z možností je aj cez Kontakty (Contacts) v hornej lište a Pridať kontakty (Add Contacts) – ktorá vám otvorí tri kanály kontaktov: školu (alumni), kolegov (colleagues) a ľudí, ktorých môžete poznať (people you may know).

 

 

Dôležitý je aj fakt, aby ste mali väčšinu kontaktov zo svojej profesionálnej oblasti a nie sesternice a bývalých priateľov (ako na Facebooku či Twitteri). Čím viac kontaktov vo svojej oblasti budete mať, tým získate väčšiu profesionálnu sieť (network) a, samozrejme, viac pracovných možností. A ešte jedna pomôcka: ak sa chcete skontaktovať s niekým a neviete nájsť spôsob a váš kolega má danú osobu medzi svojimi kontaktami, môžete požiadať o predstavenie (tzv. introduction).

#3. Požiadajte o odporúčania

Skúste požiadať o odporúčania (recommendations), zvýšia váš rating. Najkvalifikovanejšie sú, samozrejme, od vašich nadriadených, ale veľmi pomôžu aj od samotných kolegov. V prípade, že žiadate o odporúčanie, vysvetlite dôvod, pretože odporúčania by mali byť jasne cielené (Napríklad si hľadáte pozíciu E-Commerce Analytika, tak požiadate o odporúčanie k vašim analytickým schopnostiam). Vhodnejšie je poslať osobný mail ako oficiálnu žiadosť o odporúčanie adresované všetkým kontaktom. Na druhej strane ak môžete, dajte recipročne odporúčanie aj vy.

#4. Vyplňte svoj profil na 100 percent

Skúste si vyplniť všetky oblasti vášho LinkedIn profilu na 100 percent. Buďte však stručný a výstižný. Pridajte akúkoľvek relevantnú skúsenosť (nemusí byť len profesionálna). Headhunteri v zahraničí ocenia akúkoľvek angažovanosť vo vašom obore (aj bezplatnú, tzv. volunteer work). Neustále aktualizujte svoje skúsenosti a ak sa nebojíte, využite silu videa, v ktorom sa predstavíte a poviete, čo hľadáte. (Otvorte si v hornej lište Viac (More) a Získať ďalšie aplikácie (Get More Applications) a tam nájdete Slide-Share Presentations, cez ktoré si môžete pridať video k vášmu LinkedIn profilu).

#5. Dajte si skontrolovať pravopis

Možno pre niekoho banálna poznámka, ale pre headhunterov je váš pravopis vašim zrkadlom. Ak píšete v angličtine, dajte si svoj profil skontrolovať native speakrom‘. Je to vaša prvá a možno aj posledná vizitka. Jednoducho si predstavte, že od gramatiky a štylistiky tentoraz závisí vaša budúcnosť. Ak sa vám ťažko robí s angličtinou, zmeňte si jazyk. Slovenský jazyk síce LinkedIn nepoužíva, ale napríklad češtinu, nemčinu, taliančinu či španielčinu áno.


#6. Používajte kľúčové slová

Ďalšou tajnou zbraňou je výber vhodných kľúčových slov (key words), ktoré vám pomôžu dostať sa na popredné miesta v tzv. search engines. Mali by byť výstižné, zrozumiteľné a jedinečné. Headhunteri niekoľkokrát denne hľadajú na webe vhodných kandidátov na voľné pracovné pozície, a keď sa nezviditeľníte presnými a vhodnými kľúčovými slovami, vaše šance na úspech sa znižujú. V kolonke Summery a hlavne Specialties a Skills and Expertise preto použite čo najvýstižnejšie kľúčové slová, ktorými môžete obrátiť na seba pozornosť personalistov a headhunterov či pomôcť svojim potenciálnym klientom.

 


 

#7. Pridajte sa do skupín

Pridajte sa do viacerých profesijných skupín (Groups), ktoré môžu byť dôležité pre získanie práce, váš obchod alebo cieľový trh. Cez denné, týždenné alebo mesačné správy sa môžete preklilať k dôležitým informáciám či užitočným linkám. Môžete sa pridať až do 50 skupín, ale vyberte si len najaktívnejšie a pre vás najvhodnejšie na detailnejšie sledovanie diania, v opačnom prípade budete zbytočne zabíjať čas. Ak vlastníte biznis, skúste vyhľadať podobný obchod či skupinu vo vašej lokalite. Zapájajte sa do diskusií, označte články, ktoré sa vám páčia, publikujte zaujímavé a užitočné linky, názory, ktoré môžu pomôcť ďalším. Staňte sa jednoducho viditeľným pre svoje ciele či už marketingové alebo osobné čiže pracovné... Nedávno LinkedIn predstavil aj mobilné aplikácie, ktoré vám umožnia zapojiť sa do diskusií okamžite.

 


#8. Aktualizujte svoje pracovné statusy, pýtajte sa a odpovedajte

Vzhľadom k tomu, že LinkedIn je profesionálna sociálna sieť pre potenciálnych zamestnávateľov, klientov či partnerov, najaktívnejšia býva počas pracovných dní. Preto by ste sa mali snažiť byť činný práve v tomto období. Vaše aktuálne statusy by mali byť v súlade s vašimi pracovnými alebo marketingovými cieľmi. Ďalšími nástojmi LinkedInu, ktoré vám v tom môžu pomôcť je cez News - horná lišta a LinkedIn Today prípadne cez Answers, ktoré nájdete pod More.

 

#9. LinkedIn nie je Facebook ani Twitter

LinkedIn nie je miesto na party time. Všetky vaše statusy by sa mali týkať práce, business trendov či faktov. Ak si chcete pripiť šampanské v bazéne a informovať o tom kolegov, radšej sa nalogujte do svojich facebookovských alebo twitterovských kont.

 

#10. Nebojte sa zviditeľniť

Nebojte sa paranoidných a skeptických poznámok, že zverejňujete svoje osobné údaje spoločnosti LinkedIn a niekto ich môže zneužiť. Samozrejme, že aj LinkedIn je tu, aby na nás všetkých zarobil (rovnako ako Facebook či Twitter a iné sociálne siete), ale ak budete šikovný, môžete získať prácu, zväčšiť trh pre vaše služby alebo výrobky a nebude vás to stáť veľa. Navyše, LinkedIn nevlastní copyright na vaše fotky ako napríklad Facebook. Poznám mnohých, ktorí si našli prácu práve cez LinkedIn, prípadne im denne volávajú personalisti a ponúkajú im prácu. Váš profil však musí byť maximálne profesionálny a vaše schopnosti žiadúce na trhu práce.

Bohužiaľ, jednou z cien, ktorú platíme za progress, je aj strata súkromia. Ak sa chcete pohnúť, musíte jednoducho obetovať časť svojho súkromia a ísť s vlastnou kožou na trh. Nikde však nie je napísané, že ak raz nájdete prácu, svoj profil nemôžete zrušiť .

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.

TV

Ministrov žiadajú, aby si už neuťahovali z Johnsona

Podporovateľ brexitu s tým nemá problém, podľa Theresy Mayovej je to nedôstojné.


Už ste čítali?