Je pre nás Twitter príliš sofistikovaný?

Autor: Denisa Vojtényiová | 2.10.2012 o 11:54 | (upravené 2.10.2012 o 17:36) Karma článku: 7,75 | Prečítané:  352x

Alebo len stále neznámy? Nedávno som si prečítala diskusiu ku krátkemu článku na www.sme.sk o prechode Twitteru na ďalších 34 jazykov (vrátane češtiny). Okrem iných sa v nej ozvali diskutujúci, ktorí ani po siedmych rokoch od vzniku "stále nepochopili jeho význam", a preto aj "naďalej ostanú pri Facebooku a Skype."

Ako sa zdá aj podľa štúdie Petra Murára Slovenské médiá na Twitteri v roku 2010 (aktuálnejší seriózny prieskum som nezachytila), Twitter zatiaľ registruje len hŕstka Slovákov. Najsmutnejšie však je, že ho stále nevyužívajú tí, ktorým by sa zišiel najviac: zahraniční editori, šéfredaktori periodík a televíznych spravodajstiev, korešpondenti, redaktori, jednoducho celá novinárska obec. V anglicky hovoriacich krajinách už totiž neexistuje jediný novinár, ktorému by Twitter nepomáhal pri každodennej práci (už som o tom písala: Správa pre slovenskú elitu: Budíček, Its Twitter Time!).

Je mi ľúto, že ku všetkému novému a neznámemu máme taký nedôverčivý/skeptický/pasívny prístup sprevádzaný ľahšou formou letargie (nehovoriac o našom slabom záujme o dianie v zahraničí vo všeobecnosti).

Chápem však, že Twitter môže našinca odradzovať jazykovou bariérou, stále nízkym počtom slovenských či českých užívateľov (a ich nízkou aktivitou), obmedzenosťou na 140 znakov (šitou pre mobily), strategickým rozmýšľaním, skracovaním URL adries, pravidlami používania krížika (hashtag), mobilnými aplikáciami (napr. echofon) či obmedzeniami (napr. nemožnosťou poslať Direct Message osobám, ktoré vás nenasledujú) atď atď... Nechápem však pasívnych/pohodlných/znudených ľudí, ktorí si nevedia zistiť základné informácie o nových fenoménoch, ktoré menia svet. Pretože Twitter je súčasťou prebiehajúcej digitálnej revolúcie. Pretože “Embrace technology, learn from it and benefit from it.”


Takže pre všetkých "open-minded", tu je zhrnutie:

Twitter je momentálne najinteligentnejšou informačnou sieťou (nielen) pre médiá - aj preto, že vie sprostredkovať správy v reálnom čase. Začína zohrávať dôležitú úlohu pri práci novinárov, politikov, diplomatov, umelcov, podnikateľov či policajtov, pomáha najrôznejším inštitúciám od vlád cez mimovládky, taxi služby až po obchody s obkladačkami...

V súčasnosti ho využíva vyše 140 miliónov užívateľov.

Twitter slúži na:

· networking (zdielanie najnovších informácií, článkov, fotiek, videí a audií, rozdiel je v tom, že je oveľa rýchlejší, pretože ide „viral“ z vašich mobilov a šetrí čas)

· tzv. „internet trafficking“

· obchodné aktivity (aj keď jeho skutočný vplyv na obchodné aktivity je stále len v štádiu analýz).    Napríklad, ak vlastníte business, blog alebo máte webstránku a chcete si zvýšiť návštevnosť, Twitter vám ponúka „iks“ kreatívnych spôsobov, ako to urobiť.

Mnohým pomáha ako nástroj vyhľadávania (tzv. search engine, podobne ako Google).

Okrem iného je aj istým faktorom kontroly demokracie (bol jedným z hlavných spúšťačov Arabskej revolúcie v roku 2010) a čím ďalej, tým viac sa stáva citovaným zdrojom tradičných médií.

Niekoľko konkrétnych príkladov využitia Twitteru:

1. Twitter (spolu s Facebookom) zohral kľúčovú úlohu pri rýchlom objasnení znásilnenia a vraždy mladej sympatickej Írky, Jillian Meagher, v austrálskom Melbourne. V sobotu minulý týždeň Jillian odmietla odvoz po večeri strávenom s kolegami v meste a rozhodla sa ísť domov peši. To sa jej stalo osudným. Aj vďaka Twitteru sa podarilo identifikovať 41-ročného Adriana Ernesta Beyleyho, ktorého útržkom zachytila priemyselná kamera. Celý prípad vyvolal na sociálnych sietiach veľký ohlas, bohužiaľ, aj negatívny, keď verejnosť podozrievala z vraždy jej manžela.

Jillian Meagher

2. Dokonca aj TASR vydala správu o tom, ako Twitter v Írsku pomohol nájsť psíka, ktorý náhodne nastúpil do vlaku do Dublinu. Ako? Železnice okamžite informovali o čiernom pasažiérovi na svojom twitterskom konte a ihneď dostali 500 reakcií od cestujúcich, ktorí sa s ním priamo vo vlaku maznali alebo ho len zazreli. Nakoniec sa ozvala aj šťastná majiteľka.

3. V Británii sa v poslednej dobe rozprúdila debata, či sa majú sociálnym médiám venovať aj na školách. Niektorí učitelia už totiž využívajú Twitter na založenie kont pre triedy, ktoré môžu deti a rodičia nasledovať a kontrolovať tak zadávanie úloh a iné dôležité informácie z vyučovania.

4. Britský The London Evening Standard zase venoval pozornosť zaujímavému príbehu 23-ročnej Sarah Dougles, ktorá si po škole nevedela nájsť prácu. V zúfalstve napísala na Twitter: „Milý Twitter, hľadám si prácu. Pracovala som ako osobná asistentka, asistentka editora a junior PR. Môže mi niekto pomôcť?“ Reakcia prišla ihneď. V priebehu jednej hodiny dostala 12 ponúk na pohovor. Jednou z nich bola aj ponuka od Stuarta McSorlea z investičnej skupiny Bishopsgate-based BP2M Holding Group, ktorý vyhlásil, že ho oslovila svojim aktívnym a smelým prístupom. “Už som zamestnal niekoľko ľudí využívajúcich Twitter na hľadanie práce. V podstate ide o priamy spôsob self-marketingu.” Ako jeho asistentka by mohla zarábať 50, 000 libier ročne. Okrem toho si vďaka Twitteru našla aj priateľa, novinára, z britského konzervatívneho časopisu The Spectator.

5. Napriek vysokej miere diskrétnosti a pravidlám protokolu začínajú Twitter využívať na tzv. e-diplomaciu aj mnohí diplomati a politici. Na stránkach BBC sa téme nedávno venovali v článku, ktorý opisuje twitterovskú reakciu britského diplomata Williama Haguea na Radka Mladiča stojaceho pred tribunálom Spojených národov: „Sýrski lídri by sa mali zamyslieť pri pohľade na Mladiča na trestnej lavici. Dosah medzinárodnej spravodlivosti je totiž veľký...“ Podobne využíva Twitter na svoj predvolebný boj aj Barack Obama, tweetuje aj Angela Merkel či David Cameron. Aj obrázky vládnych kabinetov školiacich sa dvadsaťročnými študentmi na tému sociálnych médií sú stále bežnejšie.

6. BBC nedávno zorganizovala aj live diskusiu s reportérom Ianom Pannellom v Sýrii (pozvánku na Twitter diskusiu môžete nájsť tu). Prostredníctvom tohto micro-blogu mu čitatelia mohli priamo položiť otázky. Ako sa pre BBC vyjadril editor BBC News Chris Hamilton: „Táto forma komunikácie pomáha divákom a čitateľom BBC dozvedieť sa priamo zo zdroja podrobnosti o udalostiach, ktoré otriasli celým svetom.“

7. Čím ďalej, tým viac sa Twitter využíva aj počas konferencií, kde účastníci zverejňuj najaktuálnejšie informácie, myšlienky, linky, videá skôr než sa samotná konferencia skončí. Prednášky tak dostávajú dva rozmery: naživo a virtuálne, čo pomáha zvyšovať nielen publicitu prednášajúcich, ale aj získať dôležitý feedback, monitorovať efektivitu atď. Súčasťou organizačných pokynov pred začatím samotných konferencií je potom vyhlásenie používania spoločného hashtagu. Podrobnejšie informácie sa nachádzajú na tomto blogu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.

TV

Ministrov žiadajú, aby si už neuťahovali z Johnsona

Podporovateľ brexitu s tým nemá problém, podľa Theresy Mayovej je to nedôstojné.


Už ste čítali?