Gavin Sheridan: Ak sa newsroomy nezmenia, budú mať problémy

Autor: Denisa Vojtényiová | 3.2.2013 o 20:04 | (upravené 3.2.2013 o 21:09) Karma článku: 3,78 | Prečítané:  486x

Školy by mali začať učiť manažovanie informácií na sociálnych sieťach, hovorí Gavin Sheridan, riaditeľ inovácií v jednej z prvých spravodajských agentúr na sociálne médiá - Storyful. V anglickej verzii vyšiel rozhovor v magazíne Európskeho novinárskeho centra.

Image @gavinsblog

 

Pracujete v jednej z prvých spravodajských agentúr na sociálne médiá na svete. Pomáhajú sociálne médiá novinárom alebo ich prácu skôr komplikujú?

-Twitter a YouTube nám v mnohých prípadoch prácu uľahčujú a čo je dôležité, umožňujú nám priamy prístup k divákom a čitateľom. Napríklad, ak ako novinár robíte tému o osobnom dlhu, často používate na ilustráciu príbehy vlastných priateľov či známych. Ale prečo by ste namiesto toho neskúsili Twitter? Tento proces môže byť oveľa rýchlejší a v priebehu 10 minút môžete mať až 5 ľudí a ich príbehy.

V niektorých krajinách, napríklad aj vo Východnej Európe nemá Twitter či Reddit stále veľa používateľov...

-Boli by ste prekvapená, akú silnú Twitter komunitu má napríklad Uganda, mnoho z jej členov tweetuje v angličtine. Aj Egypt, Nigéria či Maroko... Ale je pravda, že Nemecko ani krajiny Strednej a Východnej Európy Twitter veľmi nepoužívajú. Sme však len na začiatku digitálnej revolúcie, ktorá prebieha postupne. V praxi to znamená, že novinári budú musieť manažovať informácie lepšie a rýchlejšie.

Znamená to, že ich nemanažujú dobre?

-Ak mám byť úprimný, veľa škôl ešte stále neučí sledovanie a triedenie informácií na sociálnych platformách. Dnes okrem klasických tlačových správ, ktoré dostávate mailom, vidíte aj kontroverzný tweet od politika, ktorý môže byť potenciálnou správou. Ako však odsledujete 100 politikov, ktorí tweetujú každý deň? Ako zmonitorujete zaujímavé správy?  Ako zmapujete vašich kolegov či rivalov? Len s veľkými ťažkosťami. Pri neustále sa zväčšujúcom počte informácií to bude väčší  a väčší problém. Každodenné tweety, nové kontá, nové informáci, novinári sa jednoducho musia zlepšiť.

Ako?

-Ich práca musí byť rýchlejšia a efektívnejšia. Budú musieť pracovať viac a vytvoriť systémy a informačné technológie, ktoré im v tomto procese pomôžu. Tieto systémy však ešte neexistujú....

Kedy sa objavia?

-Zatiaľ sme svedkami používania aspoň niektorých softwérov a nástrojov, ktoré asistujú novinárom pri manažovaní digitálnych informácií. Napríklad DocumentCloud pomáha organizovať dokumenty, Spundge zasa pomáha manažovať prácu v newsroomoch.

V Írsku ste boli nedávno svedkami mediálnej prestrelky medzi „tradičnými" novinármi odcudzujúcimi Twitter a iné sociálne platformy a zástancami digitalizácie. Zmenia sa podľa vás newsroomy?

-Áno, budú sa musieť zmeniť. Ak sa nezmenia, budú mať problémy. Už sme svedkami určitého progresu. Napríklad poznám novinárku, ktorá pracuje ako koordinátorka čitateľských komentárov. Takáto pracovná pozícia nikdy predtým neexistovala...

Ako sa Storyful odlišuje od klasických newsroomov?

-Väčšina nášho tímu sa zameriava na online informácie, to znamená videá, fotky, jednoducho obsah, ktorý prichádza z webu. V podstate pracujeme v mene iných novinárov, pretože nie všetky newsroomy môžu pokrývať udalosti, ktoré chcú mať zmapované. Okrem toho sa snažíme pripraviť nástroje pre novinárov, ktoré by im pomohli lepšie monitorovať web.

Čo to znamená v praxi?

-Storyful funguje 24 hodín denne sedem dní v týždni. Náš tím novinárov monitoruje udalosti vo svete a hľadá potenciálne správy na internete. Ak náš klient potrebuje autentický príbeh, snažíme sa ho nájsť prostredníctvom fotiek, máp, videí alebo tweetov. Potom kontrolujeme autentickosť zdrojov a snažíme sa získať povolenie na použitie daného materiálu. Počas minuloročných prezidentských volieb v USA sme, napríklad, použili nástroj s názvom Trailfinder, ktorý ponúkal 300 tweetov z rozličných zdrojov, Twitter zoznam mapujúci konverzáciu prezidentských kandidátov, novinárov a občanov, ako aj spôsob, akým bol obsah tweetov distribuovaný. Okrem toho o našej práci a postupoch blogujeme a poskytujeme aj asistentské služby.

Ak však novinári získajú nové zručnosti, aký bude význam vašej agentúry?

-Potrvá dlhšiu dobu, kým sa novinári prispôsobia prebiehajúcim zmenám. Potrebujú lepšie a efektívnejšie nástroje, pretože nové informácie nepotrebujú len newsroomy, ale aj finačné inštitúcie, vlády, mimovládne organizácie atď. Keď prednedávnom nahrali pozorovatelia OSN videá v Sýrii, použili ich mnohé spravodajské agentúry na celom svete. Pred dvoma rokmi by ste však nič podobné nezaregistrovali. Aj v roku 2002 pozorovatelia OSN skúmali existenciu zbraní hromadného ničenia v Iraku, ale o ich pohybe ste nevedeli nič, pretože YouTube neexistoval. Momentálne sme svedkam veľkých zmien, keď novinári, mimovládky, obyčajní ľudia, jednoducho všetci natáčajú videá a zdieľajú ich obsah na internete.

Napriek tomu sa pohybujete po tenkom ľade. Sociálne médiá sa vyvíjajú neuveriteľne rýchlo, ešte stále neexistujú o nich žiadne relevantné analýzy, hrozia dezinformácie atď. Nemáte z toho všetkého obavy?

-So zakladateľom agentúry Storyful, Markom Littlom, som sa stretol v roku 2009, nie dlho po tzv. Zelenom povstaní v Iráne. Pre Marka to bola veľmi významná zmena, pretože pracoval ako zahraničný korešpondent v USA a na Blízkom východe. Počas svojho pobytu v Iráne si všimol, že získal viac, lepšie a rýchlejšie informácie na Twitteri, než keď tam bol osobne. Takže nepotrebujeme mať zahraničných korešpodentov v Kábule, Teheráne, Nairobi alebo kdekoľvek, pretože si do určitej miery vieme vybudovať vzťahy s ľuďmi alebo novinármi, ktorí žijú v týchto mestách, a ktorí nám vedia rýchlo a presne povedať, čo sa tam deje.

Môžete im však dôverovať bez osobného kontaktu? Mám taký pocit, že novinári sa stávajú sterilnými informátormi a „strážnymi psami" než živými pozorovateľmi a zapisovateľmi.

-Práca novinárov bude zahŕňať monitorovanie informácií na veľmi technickej úrovni, a to nie je zlá vec. Samozrejme, že si budujeme vzťahy s našimi kontaktami - rovnako ako každá iná spravodajska agentúra - len sa pri tom sústreďujeme na web a sociálne platformy.

Novinári však ovplyvňujú verejnú mienku. Ľudia radi čítajú renomované mená.

-Nie som si úplne istý, či tento luxus budú mať novinári aj v budúcnosti. Všadeprítomnosť médií dovoľuje rôznorodejšie typy osobností, ktoré môžu ovplyvniť verejnú mienku. Napríklad už blogeri majú často veľa čitateľov, Twitter používatelia môžu mať desať tisíc „folowers", čiže nasledovateľov. Áno, ľudia radi čítajú články renomovaných novinárov, ale momentálne sme konfrontovaní novým typom lídrov verejnej mienky.

Potrebujeme však nových lídrov a hlavne pretlak informácií, ktorý sa na nás hrnie zo všetkých strán?

-Potrebujeme ľudí, ktorí nám pomôžu zanalyzovať informácie. Napríklad, počas udalostí v 90. rokov v Srebrenici neexistoval tzv. „user-generated content", teda obsah vytváraný ľuďmi na webe od blogov, nahrávok, diskusných fór atď. Čo by sa však stalo, keby existoval? Možno by sa niečo zmenilo, možno by ľudia boli viac nahnevaní a šokovaní, možno by prinútil medzinárodnú komunitu konať rýchlejšie. Neviem odpoveď, ale jedno viem: keď v Al Houlah došlo k masakru a video o tomto masakri sa objavilo na YouTube, stal sa jednou z hlavných zahraničných správ. Vy nemôžete mať novinárov vždy a všade, to nie je možné. Ľudia však sú vždy a všade. Úlohou novinára potom je povedať: „Toto je dôležité." Myslím si, že tieto zmeny, ktorých sme momentálne svedkami, sú veľmi dôležité. Je vzrušujúce a podnetné byť novinárom práve v tomto období. Som presvedčený, že žurnalistika vstupuje do svojej zlatej éry.

***

Storyful

 

Storyful, jedna z prvých spravodajských agentúr na sociálne médiá. Tím reportérov v nej monitoruje komunity na Twitteri, YouTube, Google+ a iných sociálnych platformách, ktoré majú potenciál zmeniť svoj obsah na jedinečnú správu. Po vyše dvoch rokoch od svojho vzniku patria k ich klientom také renomované spravodajské agentúry ako Reuters, ABC News, New York Times či sociálna platforma YouTube.

Gavin Sheridan, írsky novinár, blogger a pedagóg. Podľa časopisu Village Magazine bol zaradený medzi TOP 100 najvplyvnejších ľudí v Írsku. Niekoľko rokov pôsobil ako editor v Irish Examiner. Od roku 2010 pracuje ako riaditeľ inovácií v Storyful. O digitalizácii prednáša po celej Európe vrátane novinárskeho festivalu, ktorý sa každoročne koná v Perugii.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.

TV

Ministrov žiadajú, aby si už neuťahovali z Johnsona

Podporovateľ brexitu s tým nemá problém, podľa Theresy Mayovej je to nedôstojné.


Už ste čítali?